De meeste collega's kijken even
heel vies voordat ze hun professionele gezicht weer opzetten bij het horen van
de woorden 'passend onderwijs'. Deze afspraak van hogerhand heeft bij ons op
school een aantal zeer ongemakkelijke situaties opgeleverd waar wij echt niet
het gevoel hadden dat een leerling met specifieke behoeften nou zo vreselijk
blij was om te merken dat hij of zij het reguliere tempo niet kon bijbenen.
Inmiddels hebben we zelf te maken
met een bijzondere situatie. Ilva wil zo graag naar school en wij wachten maar
tot die ellendige waterpokken eindelijk haar schooltje verlaten hebben. Vanuit
het ziekenhuis is daar ineens de onderwijskundige die ons komt ondersteunen. We
bespreken de mogelijkheden in plaats van de onmogelijkheden en daar word ik
altijd erg blij van. Ik vraag of het misschien handig is om werkjes van school
mee naar huis te vragen en even zie ik datzelfde vieze gezicht voordat ze weer
glimlacht: 'Ach, ik ben een ouderwetse kleuterjuf. Al dat werk op stenciltjes
zie ik niet zo zitten. Maar we kunnen kijken of je misschien
onderwijsleermateriaal kunt lenen.'
Dan komt ze erachter dat we
dingen als loco, puzzels en megalomane hoeveelheden knutselmateriaal in huis
hebben.
Haar glimlach wordt nog breder.
Ik vind haar leuk, deze kleuterjuf.
Haar glimlach wordt nog breder.
Ik vind haar leuk, deze kleuterjuf.
We praten over hoe we de school
comfortabeler kunnen krijgen in het opvangen van Ilva op de dagen dat ze naar
school kan. Gelukkig mag ze fysiek meer dan we in eerste instantie vreesden. Ze
mag zelfs koppeltje duikelen als ze die naald niet uit de PAC heeft hangen!
Meedoen met de spellessen en buiten spelen is dus geen probleem zolang het maar
geen contactsport wordt.
Ze gaat zelf contact opnemen met
de trollenschool. Heeft al een boekje voor ze klaarliggen met handreikingen en
wil met de juffen om de tafel om te kijken of die eens in de zoveel tijd
vrijgeroosterd kunnen worden om hier even langs te komen voor een werkje of een
verhaaltje.
Gewoon.
Om het contact niet te verliezen.
Om plezier te houden in school.
Om het leven nog een beetje
normaal te houden.
Zij het aangepast.
Ik denk terug aan mijn gesprek
met mijn directeur afgelopen week.
Hij omzeilde al mijn angsten en
bood me waar ik hard op hoopte: twee dagen op school aanwezig. Aangepast
rooster. Contact met leerlingen en collega's.
Wiefke en ik hebben wel meer gemeen dan tomeloos optimisme.
Wiefke en ik hebben wel meer gemeen dan tomeloos optimisme.
We houden van school.
Allebei.
Zelfs aangepast.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten