Mijn lief is lief.
En heel bijzonder.
Tsja, dat wist iedereen
natuurlijk al, anders hielden we het niet al 25 jaar met elkaar uit onder luid
gegiechel en buitelvlinders. We hebben elk zo onze eigen talenten. Waar ik met
gepaste afgunst kijk naar zijn inzicht in alles - van computer tot kast- wat er
gebouwd moet worden, zo grimast hij regelmatig als ik weer een boek uit heb in
de tijd dat hij bij hoofdstuk drie is gekomen.
Omdat hij weet dat hij meer tijd
nodig heeft voor 't leeswerk, kiest hij zijn voer zorgvuldig. Boeit het niet,
dan verdwijnt het boek al snel.
Groot is dan ook zijn compliment
dat hij mijn stukjes zo graag uit leest.
Uiteraard noem ik hem
bevooroordeeld.
Maar hij is dan ook gewoon heel
lief.
Oh, had ik dat al gezegd?
Al van jongs af aan schrijf ik
graag over de zaken die ik meemaak. Het verraste me dan ook altijd zeer dat als
ik terug op school kwam van ziek-zijn, er blijkbaar nooit iets gebeurd was wat
de moeite van het vermelden waard was als ik mijn vrienden moest geloven.
Er gebeurt altijd wat.
En soms is het leuk om van die
mug een olifant te maken.
Soms is het fijner om de mug te
pletten.
Dat pletten lukt heel goed door
het van me af te schrijven.
Maak je dus vooral geen zorgen
als je over onze beslommeringen leest. We zoeken niet naar specifieke reacties.
Het is gewoon fijn om muggen te verpulveren.
Anders blijven ze maar steken.
Zoals een bepaald taxiverhaal.
Oh, het is inmiddels geregeld,
zeggen ze, maar het verbaast me iedere keer weer hoe ver je moet gaan voordat starre
regels ineens heel flexibel blijken te zijn.
Het verhaal: netjes de indicatie
doorgegeven aan de maatschappij. Het is blijkbaar standaard dat mensen met
bepaalde aandoeningen of onder specifieke behandelingen apart vervoerd worden.
Groot dan ook onze verbazing dat de brief van de specialist met vermelding van
chemotherapie niet voldoende is om een aantekening in het systeem te maken.
'Nee mevrouw, dat kunnen wij niet
zomaar aantekenen. Ik rijd alleen maar. Daarvoor moet u bij de overkoepelende
maatschappij zijn. Ja, nee, ik kan niet zomaar een solorit beloven. Tsja, nee,
ik snap dat uw dochter belangrijk voor u is, maar wij zijn ook maar aan regels
gebonden.'
Uiteraard laat David die taxi met hoestende en proestende bijrijders aan zich voorbij gaan.
Uiteraard laat David die taxi met hoestende en proestende bijrijders aan zich voorbij gaan.
Wij bellen met de
koepelmaatschappij. 'Ah ja, ik zie hier geen aantekening over niet mogen
combineren dus daar kunnen we niet zoveel aan doen.'
"We moesten jullie juist
bellen omdat jullie die indicatie erin kunnen zetten."
'Jaaaaa, dat is wel zo maar dat
moeten we dan van de verzekering te horen krijgen.'
"...jongens, jullie hebben
een seintje gekregen van de verzekering dat er voor ons vervoer is aangevraagd
in verband met chemo.
Chemo mag nooit gecombineerd.
Waarom gaat dat niet via een standaardvinkje in het systeem?"
'Tsja, we moeten eerst een brief
hebben.'
"...de brief die we naar de
verzekering hebben gestuurd?"
'Een brief van de specialist.'
"De brief die we naar de
verzekering hebben gestuurd, dus. Waarom sturen ze die niet gewoon digitaal
naar jullie op ter confirmatie als dat zo nodig is?"
'Ja, zo werkt het niet.'
"Goed, ik heb MORGEN een
solorit nodig. Hoe ga ik dat dan doen?"
'Nou, als u nou de brief die u
van de verzekering hebt gekregen ter confirmatie even naar ons opstuurt...'
* scan en mail*
'Ah ja, ik zie dat hier geen
indicatie voor solovervoer in staat.'
"...het gaat om chemo."
'Ja, maar er staat niet specifiek
solovervoer.'
* knarsetanden, diep ademhalen en
vooral de telefoon niet stukgooien*
"MORGEN heb ik die rit
nodig. Hoe gaat u er voor zorgen dat mijn dochter niet in de isolatie van het
ziekenhuis terecht komt?"
'Oh, nou, ja, weet u, ik kan
natuurlijk geen aantekening maken, maar ik kan wel proberen iets te regelen met
de taximaatschappij.'
Op dat moment heb ik de puf niet
meer om te vragen waarom dat nou niet eerder kon en ik bel de verzekering op om
erachter te komen dat ze voor een nieuwe indicatie een nieuwe brief nodig
hebben. Ik verkrijg de nieuwe brief die verdacht lijkt op de oude brief heel
snel dankzij ons geweldige digitale tijdperk om er vervolgens achter te komen
dat de verzekering deze niet per email accepteert maar em over reguliere post
wil hebben.
Dan gaat er een week overheen
voordat we eindelijk weer een nieuwe confirmatiebrief krijgen...waarin potdorie
weer geen solovervoer getypeerd staat!
Opnieuw heisa aan de telefoon,
machtigingsnummers die helemaal niet veranderd zijn waardoor er nog steeds geen
aantekening gemaakt mag worden en we weer met verdoemenis en bad press moeten
dreigen voordat we verzekerd worden van Ilva's veiligheid.
'Maar mevrouw, als u nu gewoon
even terugbelt naar de koepelmaatschappij. Zij hebben contact met de
verzekering en als u dan de naam vraagt van degene die u verteld heeft dat het
solovervoer goedkeuring heeft gekregen, dan zetten wij het wel in het systeem.
Dan stuurt u die brief later maar.'
Uhhh, ze hadden toch de hele tijd
die brief nodig?
Heb ik me daarvoor een week lang
zorgen zitten maken over iedere rit die gereden moest worden?
NU kan het ineens wel telefonisch
en via mondelinge toezegging?
Nog twee dagen later hebben we
weer een papiertje op de mat waarin dan toch eindelijk solovervoer wordt
geïndiceerd vanuit de verzekering. Ik scan het en mail het netjes door aan de
koepelmaatschappij zoals beloofd.
En ontvang een antwoord: 'Dit is
al aangepast in de gegevens van uw dochter. Met vriendelijke groeten.'
Nu scheld ik niet snel, maar what the actual *pieeeeep*?
Nu scheld ik niet snel, maar what the actual *pieeeeep*?
Ik mail nog even terug. Ze hadden
die brief toch echt nodig de hele tijd?
'Ja, het is wel fijn hoor, om ook
de machtiging doorgestuurd te krijgen want soms krijgen we deze niet van de
verzekering door.'
Van de verzekering.
Niet van ons.
Van de verzekering.
Die alles zo nodig over de
reguliere post wilde hebben om het vervolgens dus blijkbaar per email eventjes
naar de koepelmaatschappij te sturen.
Die twee keer dezelfde gescande,
uitgeprinte brief van de oncoloog nodig had om te bedenken dat er misschien
solovervoer nodig was.
Die hun eigen arts inzetten om
deze brief te beoordelen.
Die de goedkeuring eerst naar ons
stuurden omdat wij deze dan maar zelf naar de koepelmaatschappij moesten
sturen.
Drie godvergeten weken heeft het ons gekost terwijl een simpele check tussen verzekering en koepelmaatschappij voldoende was geweest.
Kunnen ze nu werkelijk niet zonder
deze hele poppenkast en poeha over een specialistenbrief die je als ouder nooit
nodig wenst te hebben voor je kind?
Maar goed, het is geregeld.
Ik haal even adem.
Mijn olifant is geplet.
En nu maar eens kijken hoe ik er
voor kan zorgen dat dit onnodige leed een volgende ouder in zo'n situatie bespaard
kan blijven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten