Volgers

vrijdag 18 mei 2018

Haasje rep je


Tijdens mijn studie in Leiden had ik altijd vreselijke lol om een combinatie van verkeersborden, boven elkaar geplaatst. Dit was nog voor de digitale fotografie en zodoende heb ik het nooit kunnen vastleggen, maar het bovenste bord gaf aan
'SPOEDEISENDE HULP'
met als onderschrift:
'langzaam rijden in verband met geluidsoverlast'.

Ik heb er veel om gegniffeld.

Inmiddels is spoed niet zo grappig meer.
Vorige week vrijdag die allergische reactie, de zaterdag een onstuitbare bloedneus waarna koorts volgde.
Direct naar het ziekenhuis en aan een driedaagse kuur antibiotica in isolatie. Bloedtransfusie wegens gekelderde waardes.
Zaterdag weer een half uur durende bloedneus, stromend uit de neus van een paniekend wiefke. Met vier man bezig te tamponeren, dichtknijpen en tot rust brengen terwijl Thorben, die net op bezoek was, stilletjes in een hoekje zat.
Met spoed een trombocyten transfusie.
Een verpleegster mijn taak laten overnemen bij de neus en naast Thorben gekropen.
Ilva van uitputting in slaap gekukeld.
Dinsdag eindelijk naar huis, woensdag door naar de volgende kuur.

Blijkbaar is dit wat we mogen verwachten van de intensieve chemo's.
Even thuis.
En dan rennen voor transfusies en opnames.
En dan verder rennen naar de meerdere kuren per week in plaats van de eenmalige chemo die haar tot bosbes bevorderde.

Het nummer van Herman van Veen schiet in mijn hoofd:
" Ik moet rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en
weer doorgaan.
Ik kan nu niet blijven, ik kan nu niet langer blijven
staan.
"

Ik vraag me af waar we onze rust gaan vinden.
Dan kijk ik opzij.
En zie onze trollen, zoetjes op de bank, Thorben die Ilva's hoofd zachtjes streelt.
De wereld om hen heen doet er even niet meer toe.

Zo dus.

Door van elke mooie seconde
Een eeuwigheid te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten