Volgers

woensdag 13 maart 2019

Loos

Daar was laatst een wiefke loos
Die wou gaan eten
Die wou gaan douchen
Daar was laatst een meisje loos
Sonde eruit en dat is grandioos!

Heel even denk ik weg te komen met slechts het plaatsen van de veelzeggende foto die ik gisteren op mijn telefoontje vond. Stelt een welbespraakte collega immers niet zeer terecht dat een foto soms meer zegt dan duizend woorden?
Dit in eerste instantie omdat zij de foto van Ilva in de koets zo verhalend vond dat er wat haar betreft geen omschrijving meer bij hoefde over de wensdag. Nu snappen wij elkaar erg goed en kan ik me voorstellen dat ze bij het zien van de foto al bijna in kan vullen wat ik erover zou kunnen schrijven. Het heeft zo zijn voordelen om liefde voor taal te delen.
Toch denk ik dat er nog wel een woordje aan gewijd zal worden.
Maar nu eerst iets anders.

We zijn los.
Loos.
Lijnloos
Sondeloos
Er is niets loos
Geen loze beloftes
Daar was laatst een wolfje los!

Ik zit met een grijns in het lokaal van onze techniekjuf.
Luister naar de plannen aan de andere kant van de telefoon in 't ziekenhuis.
Wiefke is weer wat aangekomen.
Heeft geen medicijntjes meer nodig.
Heeft keurige, zo niet prachtige bloedwaardes die bewijzen dat de nare infectie van de afgelopen weken echt van boord gesprongen is.

'Nou,' stelt dokter Versluijs, 'dan lijkt dit me wel het moment om het snoertje eruit te trekken. Wat denk jij ervan, Ilva?'

Het idee vindt ze geweldig.
De uitvoering iets minder.
Maar luttele snuffels later voelt ze ineens de vrijheid in haar neus en keel
En gaat er direct een boterham met smeerkaas in.

Thuis wordt er gegiecheld, geproefd, geprobeerd. "Mammie, nu kan ik veel beter eten! En ik kan knuffelen en ieka's geven (onze familie-wangknuffels) en nu hoef ik geen supermelk en ik kan zwemmen en...ik kan douchen!"

Direct sleurt ze me mee naar boven, naar onze douche.
Badderen vindt ze prima, maar oh, die douche heeft ze zó lang moeten missen vanwege de stomme plakkers op haar smoeltje!
Bij het uitkleden, raak ik in de war: ik wil haar zakje losklippen; het zakje waarin het snoertje altijd opgerold zit als ze niet aan de pomp hangt.
Ik grijp een dankbare leegte.
Ilva ziet het
En grijnst.

"Nee, mama, die hoeft niet meer. En we hebben de fles supermelk daar lekker weggegooid."

Met overgave duikt ze de douchecabine in, wast haar haren, bespettert haar gezicht.
De vreugde is overweldigend.

Even later stop ik haar schoongewassen in bed. "Nou kan ik ook lekker op mijn andere wang liggen," klinkt het tevreden terwijl ze zich onder de dekens wurmt.
Lijnloos.
Wat een overwinning.

13 Definities online.
26 Verwante puzzelwoorden.
Niet nodig.
Wij weten wel wat dit woord voor ons betekent!


2 opmerkingen: