Volgers

maandag 24 juni 2019

Eerste keer


Vorig jaar zijn we in augustus verhuisd. Dat betekent dat we nu nog heel bewust bezig zijn met het eerste jaarrondje in ons geliefde nieuwe huisje. Ik had op sneeuw gehoopt afgelopen winter, maar de geweldige jaarwisseling met twee wakkere, blije trollen maakte dat alleszins goed.
Eerste keer, snap je.
Deze lente de eerste krokusjes en narcissen die we zelf gezet hadden, de eerste hommels en bijen kunnen voeden, het eerste zwembadje in de tuin, de eerste omslag naar 'mam, we gaan boven in mijn kamer spelen.'
Talloze geluksmomenten.

Ilva is zich zo mogelijk nog veel bewuster van al die momentjes. 'Mama, dit is de eerste keer dat ik mijn ijsje helemaal opeet!' Ze kijkt tevreden naar het lege stokje. Een ander moment is voor het eerst haar bordje vla helemaal op en van 't weekend zijn we voor het eerst in lange, lange tijd weer met zijn vieren in het zwembad geweest.
Het is dat er geen foto's gemaakt mogen worden in het bad, want de gezichten van de trollen waren goud waard.
Platinum.
Onbetaalbaar.
Trol die vergenoegd om zich heen kijkt en met een stem, dik van diepe blijdschap, verkondigt dat we nu dan toch eindelijk weer eens met zijn allen kunnen zwemmen.
Troela die er met een enthousiaste kreet achter komt dat ze in die anderhalf jaar flink gegroeid is en ineens kan staan in het oefenbadje.
We hadden er wel de hele dag kunnen blijven hangen.

Nu met de warme dagen is het slapen weer moeilijk.
Snappen we.
We proberen er niet te gefrustreerd over te doen.
Spelen de trollen om 8 uur nog buiten, komt er een buurtje langs die licht verbaasd kijkt naar de steppende kinders. "Dat jullie ze 's morgens het bed nog uitkrijgen!" Merkt ze op. "Mijn kinderen liggen echt om 7 uur al in bed en dan nog komen ze er niet uit."

Ik vraag haar hoe ze dat voor elkaar krijgt. Haar kinders zijn van dezelfde leeftijd en ik zou mijn avond ook wel weer eens terugwillen. Maar ja, het zit erin of niet. Ik kan Thorben er wel om 7 uur in leggen, maar dan slaapt hij om 10 uur nog niet.
En of we Ilva nu om 7 uur of om 9 uur in bed hebben, 's morgens staat ze weer vrolijk te stuiteren.
Ze heeft nog wat in te halen, namelijk.
Dit is haar eerste voluit-zomer sinds de ellende.
En of ze die ook zal benutten!

En dus loopt buurvrouw begrijpend knikkend door en steppen de trollen nog een rondje voordat ik ze naar binnen roep.

Vanavond weer een nieuw geintje, want Ilva mag nog even een slaapknuffel van het bovenste bed bij Thorben pakken en besluit dat ze daar eigenlijk wel wil slapen.
Broer vindt het best en Ilva duikt giechelend onder de deken. "Eerste keer mam, dat ik in de hoge mag slapen!"
Dat ze vervolgens om 10 uur nog niet slapen vanwege de warmte en heeeeel misschien vanwege wat laag vliegende knuffeldieren, was te verwachten.
Ik kan ook niet slapen.
En gelukkig zijn ze woensdag vrij. Kunnen ze even wat inhalen als de temperaturen weer wat normaler worden.

Dat ritme komt wel weer op orde. Thorbens schema hebben we nu wel zo'n beetje door zodat hij zich niet urenlang hoeft te frustreren in bed. Ilva heeft nog wat uit te zoeken met haar nachtmerries en logeerpartijtjes in het grote bed.
Komt goed.
Totdat we ook daar kunnen roepen: "Ilva! Je bent de hele week in je eigen bed gebleven! Dat is de eerste keer!"



Geen opmerkingen:

Een reactie posten